Kaseko = breek het lichaam

Deze blog over de Kasekomuziek uit Suriname zal regelmatig worden bijgewerkt. Dus heeft u informatie stuur die a.u.b. op naar roseternal@sr.net. Samen zorgen we er voor dat de juiste informatie op het internet staat. 

Oorsprong Kaseko
Hoewel er meer omschrijvingen zijn, is het een beschrijving die het meest wordt gegeven en vaker terugkomt. Kaseko betekent Casser les Corps. Casser = breken. les = het. Corps = lichaam. Dus Kaseko betekent 'breek het lichaam'. Een opdracht die niet aan vrouwen of mannen gegeven hoeft te worden zodra ze de eerste tonen van een Kaseko muziekstuk horen. Het woord is afkomstig uit ons buurland Frans-Guyana waar er een trema op de é aan te pas komt, dus Kaséko. Voor Harold Bouwer is de Kaseko: "een mix van Afrikaanse ritmen (de skratjie) en marsmuziek van de koloniale blaaskapellen". Alle Caribische muziek is afkomstig uit Afrika, schrijft Albert Calor. Kaseko en Kawina (een andere Surinaamse muziekvorm...red.) zijn inderdaad geïmporteerd van de Fransen. Als je de syncopes of de claves van de ritmes beluisterd, zul je zien dat ze bijna allemaal overeenkomen met mekaar behalve de salsa clave. Dit maakt dat alle Caribische muzieksoorten familie van elkaar zijn.

Lekker 'het lichaam breken' tijdens een Kaseko feest


Traditioneel
Dat Kaseko behoort tot één van onze traditionele muziek soorten en dus deel is van ons cultureel erfgoed staat buiten kijf. We mogen gerust stellen dat de muziek zich in alle onstuimigheid heeft ontwikkeld en de tand des tijds heeft doorstaan. Er kwam zelfs een verbod in het laten horen van de muziek, omdat het verband werd gebracht met negativiteit. Dit levert verhalen op als: "de bands van die tijd, onder andere baas Adrian, konden feilloos van Kaseko naar winti overstappen en omgekeerd, bij nadering van de politieman. Dit heb ik uit eigen ervaring meegemaakt", schrijft Guillaume Pool. Wat wij tussen de regels lezen is dat de muzikanten zich niet uit het veld lieten slaan en het die standvastigheid is dat wij vandaag de dag nog steeds kunnen genieten van onze Kaseko.




Kenmerken
Misschien wel het belangrijkste kenmerk van de Kaseko is de grote trom oftewel de skratjie. Het woord betekent in het Nederlands schraag en refereert naar de schraal waar de trom op rust. Voor velen is de skratjie de saus van de Kaseko, alhoewel er ook Kasekomuziek is gemaakt zonder die skratjie. Het bekendste voorbeeld daarvan is de muziek van the King of Kaseko, Lieve Hugo (Uiterloo).
Een ander kenmerk is het gebruik van de roffel van de snaardrum. Dit is uniek voor de Kaseko van de Guyana's / Cariben waarvan Suriname het meest heeft geabsorbeerd. Denk maar aan de blaaskapellen en fanfares, waar het al jaren duidelijk te horen is, schrijft Zeko. Over deze snaardrum heeft William Souvernir een uitgesproken mening. "Ik denk dat wij exact dezelfde (Kaseko) muziek als onze Afrikaanse broeders in Frans Guyana maakten, maar hebben wij na de 2e Wereld Oorlog westerse instrumenten waaronder de snaardrum eraan toegevoegd. Alle muziek uit West Afrika heeft dezelfde clave (zelfde hart, zoals eerder door iemand is gezegd)."
Nog een belangrijk kenmerk is dat de Kasekomuziek met conga's wordt gespeeld. Hier duikt dan een belangrijk verschil op met de bigi poku, door vele mensen onder een en dezelfde noemer gebracht. Bigi poku heeft geen conga's.

Lypso Kaseko
In 2019 schrijft Eugene Frits Daniel op facebook onder een post over Lieve Hugo het volgende.
Een variatie Lypso (Calypso) stijl en Bigi Poku, waarbij de roffel drum en de Bongo (Conga) een ritmische slag uitvoert in 4 kwartsmaat tempo in Allebrave en tegelijkertijd ook in danspasjes voor de dansers. Een typische Surinaamse product die ontwikkeld is geworden door de grote jongens van wel eer in Washboard. Bekende liedjes waar je de Lypsobeat kan herkennen zijn 'Gang Gang Wooi', 'Harry in the Piggely', 'Mini Koto', 'Boerietjie', 'Leidse Plein', etc. Kortom de legendarische Alberto samen met de top bassist Anton Renee waren echte muziek kenners op dat gebied, om de Kaseko Lypso vast te houden en aantrekkelijker te maken voor het danspubliek in Suriname, waar er eIke die stijl snel kon vatten. Luister goed naar de bewegingen van de basgitaar, de drum en de bongo hoe zij bewegen in de liedjes van Wasboard. De bassist speelt in de zelfde duur, maar niet de melodie oftewel in 2 of 3 grepen, maar loopt geheel vrij mee in de liedjes met enkele variaties tussen in.

Wordt vervolgd....


Met dank aan: Tunny Vervuurt, Guillaume Pool, John 'Zeko' Nelson, Harold 'Howie' Bouwer, Eugene Frits Daniel en William Souvenir via Facebook.

Comments

Popular posts from this blog

Het lied "Zestien April" is een echte traditional

De diepzinnige teksten van Kasekolegende Iwan Esseboom

Happy Boys ná Lieve Hugo